Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ytbehandling skruvar

Startat av GT350R, 21 augusti 2011, 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GT350R

Hej alla

Var i USA för ett tag sen och köpte bl.a en trumlingsmaskin av hobby modell
http://www.eastwood.com/ew-hd-vibratory-tumbler-w-media-pushbutton.html
Funkar suveränt bra att gör rent mindre delar. Bara i med delarna (+ media/stenar) sen låta den gå ett dygn.
Skruvar blir super fina MEN nu återstår ju någon form av ytbehandling för att dom ska fortsätta vara snygga.
Trevligast vore ju el-förzinkning eller eloxering - men då måste man ju skicka skruvarna till nån och vänta ............

Är det någon som har nåt bra tips på ytbehandling som man kan fixa i garaget själv ?

Tacksam för tips / Bertil

flag
/Bertil
-
Good things in life goes VROOOOMM     =)

Mera www.gt350r.se  www.motordrift.se

Anders H

jag har använt washprimer på flera större bultar och det funkar...

har länge funderat på att förnickla hemma, men det har aldrig blivit av...

Förnickla hemma!
http://www.connyhimport.se/fornickling/

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20071122/sa-fornicklar-du-hemma/?page=1

några gamla länkar...

Gör-det-själv-förzinkning - Varför och Hur
http://gt750.medial.com/renov-gt750L/zinc.html

Recept för förzinkning se sid 31
http://www.fuf.org/aktivitetsboken/aktivitetsboken.pdf


Utdrag av en sida
http://www.ferroprodukter.se/visa_process.php?visa=forzinkning

Elektrolytisk förzinkning
Elektrolytisk förzinkning kan utföras i såväl sur som alkalisk lösning. Den senare badtypen är vanligast för behandling av massgods och detaljer. Badet, som arbetar i rumstemperatur, består av zinkcyanid, natriumcyanid och natriumhydroxid i bestämda proportioner. Anoderna är zink av högsta renhetsgrad (99,99%). Före beläggningen måste detaljerna noga rengöras. Zinkytorna blir släta och blanka. Glansen kan ytterligare höjas genom ett doppningsförfarande, som kallas kromatering. Detta ökar även zinkskiktets korrosionsbeständighet. Kromateringen kan utföras så att skiktet blir transparent, svart, gult eller grönt med tilltagande skyddsverkan i nämnd ordningsföljd.
Sexvärda kromater kan framkalla besvär hos allergiska personer. Därför har t ex Volvo ett gränsvärde för sexvärt krom på 0,3 microgram/cm2.

De senaste åren har man sökt öka korrosionsmotståndet hos zinkskiktet genom medfällning av kobolt, nickel och järn.

Väteförsprödning
Vid all elektrolytisk beläggning av stål föreligger risk för väteförsprödning. Risken är påtaglig vid förzinkning framför allt av stål med hög hållfasthet och hårdhet. Riskerna för väteförsprödning kan minskas om detaljerna uppvärmes till 170¡C i 15 timmar, omedelbart efter ytbehandlingen.
Kromateringen nedbryts av värmebehandlingen och bör därför utföras efter denna.

Litteraturhänvisningar:
-Nordisk Förzinkningsförening: \"Varmförzinkning som korrosionsskydd\"
-Svensk Standard SS-ISO 2968 \"Elektrolytiska zinkbeläggningar\"
-Korrosionsinstitutets Handbok – SIS 160 \"Val av ytbehandling\"
-Sveriges Galvanotekniska Förening \"Lärobok i elektrolytisk och kemisk ytbehandling\" Band II

Övrig info (i närheten av detta ämne)

Guldpeng av mässing
http://school.chem.umu.se/Experiment/112

http://www.finishing.com/Library/anderschrome.html
http://www.finishing.com/Library/andersnickel.html
http://www.finishing.com/Library/chloride.html

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

GT350R

Hej Anders

Tack för info. Tyvärr är det väl som du säger, man funderar på förnickling/el-förzinkning hemma men det blir lite för "meckigt" så det blir nog aldrig av. Finns ju en hel del att lägga tid på i.a.f.

Helst skulle man bara vilja ha "nån" vätska som man la i alla skruvar i (ev. värma upp) sen plockade man upp dom för tork och så var det klart =)

Sett att man "kadmierade" grejer förr (verkar vara bannlyst nu) vet inte hur man gjorde det

/ Bertil
/Bertil
-
Good things in life goes VROOOOMM     =)

Mera www.gt350r.se  www.motordrift.se