Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bra danskt initiativ

Startat av Bo Lindman, 03 oktober 2011, 21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

http://www.hms.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9186

Detta initiativ från DASU tycker jag är värd en Svensk efterföljare.
Som det är upplagt i Danmark är Förbundet avsändare, Något för SBF, tillsammans RA och HU att fundera på kanske.
Men för vår del i RHK skulle en enkät  anpassas/utvecklas så att frågorna främst speglar historisk racing, klubbens verksamhet och tävlingar.
Finns säkert spörsmål där en sådan enkät skulle ge vår styrelse ett utökat beslutstöd i vilka frågor medlemmarna ser som viktiga för sportens utveckling i stort och sitt eget tävlande specifikt och därmed önskar att klubben aktivt driver.
Bara en tanke och en idé, som härmed vidarebefodras. 

mvh Bosse
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

#1
Bosse:
Jag har fått en muntlig rapport från Danmark av resultatet. Tyvärr slutar summeringen med att nästan allt handlar om ekonomi och inte om hur utvecklingen av historiskracing ska gå vidare.

Då det gäller ekonomin för den enskilde deltagaren så är det egentligen upp till varje deltagare att bedömma hur mycket eller lite han eller hon vill eller kan lägga in som insats för att kunna utöva historiskracing. Klubben som sådan har svårt att styra det.  

Klubbens ekonomi är det som styrelsen har att sköta om. Vi har idag en ordnad ekonomi som är i balans och målsättningen är att vi ska ha det även i fortsättningen. Klubben har en buffert av pengar som alltid ska finnas där. Detta för att vi alltid ska kunna betala våra räkningar även om allt skulle gå åt "Pipan". Det överskott som vi de senaste åren haft, har i någon form gått tillbaka till medlemmarna. Se t.ex. sänkt startavgift vid Veldromloppet. Meningen är att klubben inte ska bli någon sparklubb utan att överskottet ska komma medlemmarna till godo.

Då det gäller övrig utveckling av RHK så kommer vi med som vi hoppas med goda nyheter på planeringsmötet i Karlsborg i samband med årsfesten och prisutdelningen.

Vi har ju också en framtidsgrupp som ska komma med ideer för framtiden och givetvis är alla medlemmar välkomna med det samma.



Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Flat-out-Frank

Pähr
Har svårt att följa ditt resonemang: ... är det egentligen upp till varje deltagare att bedömma hur mycket eller lite han eller hon vill eller kan lägga in som insats för att kunna utöva historiskracing.
Det må vara så att du själv kan bestämma hur du vill hur mycket din racing får kosta. Bara att gratulera. Men, i verkligheten är det är oerhört få förunnat, att kunna lägga på racing vad de vill. Tro´t om du vill. Verkligheten är, att för de flesta finns det ett absolut max vad de klarar att lägga på racing. Viljan är fet inget fel på. Därför måste det vara en av styrelsens viktigaste uppgifter att kontrollera/påverka och gå emot allehanda tokerier som vi utsätts för. HTP-kostnader, nya regler för utrustning, banhyror, anmälningsavgifter eller vad det månne vara, allt ting som intet har att göra med föreningens ekonomi, utan med medlemmarnas ekonomi! När vanliga medlemmar inte har råd längre, ja då blir det bara en ytterst liten och exklusiv grupp kvar i RHK. Inget särskild attraktivt scenario, tycker jag. Vore intressant att höra om Framtidsgruppen kommer fram till nå´t, (innan Framtiden har blivit historia, får man hoppas...    ;)
Flat out Frank

Ordförande

#3
Flatout Frank.

Har svårt att följa ditt resonemang: ... är det egentligen upp till varje deltagare att bedömma hur mycket eller lite han eller hon vill eller kan lägga in som insats för att kunna utöva historiskracing.
Jag tycker nog det, vem ska annars bedömma om du har pengar eller ej?

Det må vara så att du själv kan bestämma hur du vill hur mycket din racing får kosta. Bara att gratulera.
Vem ska annars göra det åt mej, borde inte alla göra det?

Men, i verkligheten är det är oerhört få förunnat, att kunna lägga på racing vad de vill. Tro´t om du vill.
Självklar annars skulle vi väl alla köra F1?

Verkligheten är, att för de flesta finns det ett absolut max vad de klarar att lägga på racing.
Det gör det nog för alla?


Viljan är det inget fel på.
Tror inte jag heller!


Därför måste det vara en av styrelsens viktigaste uppgif ter att kontrollera/påverka hålla medlemmarnas kostnader nereka och gå emot allehanda tokerier som vi utsätts för. HTP-kostnader, nya regler för utrustning, banhyror, anmälningsavgifter eller vad det månne vara, allt ting som intet har att göra med föreningens ekonomi, utan med medlemmarnas ekonomi!
Tyvärr är det vissa saker av vad du skriver som även påverkar klubbens ekonomi men givetvis är det en målsättning att hålla medlemmarnas kostnader så lågt nere som det går


När vanliga medlemmar inte har råd längre, ja då blir det bara en ytterst liten och exklusiv grupp kvar i RHK. Inget särskild attraktivt scenario, tycker jag. Vore intressant att höra om Framtidsgruppen kommer fram till nå´t, (innan Framtiden har blivit historia, får man hoppas...
Så är det
 
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Pelle, jag tror av ditt svar att du kanske missförstod mig. Det var inte menat som något ifrågasättande av hur klubben driver de ekonomiska spörsmålen, utan ett förslag till att använda enkätformatet som kanal för utökad kommunikation med klubbens medlemmar. Min erfarenhet säger att många inte är bekväma med att ta till orda i större publika sammanhang, oavsett det är på ett årsmöte, eller som här i ett forum. Därför tror jag att en årlig (?) enkät till klubbens medlemmar, i god tid innan årsmötet, kan ge en del svar som man kanske inte får i de större publika sammanhangen. Dessutom når man fler medlemmar än de som är mest frekvent föreningsaktiva. Det ger klubben möjlighet att i en direkt och lyhörd medlemsdialog säkerställa att man går i takt med sina medlemmar.

Att den rapport du fått muntligen från våra danska vänner, inte ger svar eller indikationer på hur utvecklingen av historisk racing bör ske, vill jag tro hänger samman med att enkäten inte riktade sig till utövare av historisk racing specifikt, utan till dansk banracings aktiva i stort.
Att sedan det danska förbundet fokuserat enbart på frågor kring ekonomin kan ju ha ett samband med att man där ser kostnadsutvecklingen som ett hot mot banracingens framtid och därför vill ha en bättre bild över hur kostnadsmassan ser ut. Om detta skiljer mellan Danmark och Sverige har jag ingen uppfattning om, men jag har svårt att tro att situationen skiljer sig så väsentligt. Därmed inte sagt att jag anser att en eventuell enkät med RHK som avsändare ska ha exakt samma utformning som den danska förbundsenkäten.
En RHK enkät tycker jag snarare borde ha syftet att känna av hur klubbens medlemmar och aktiva utövare ser på nuläget och hur man ser på framtiden. I ett övergripande perspektiv; hot och möjligheter för historisk racing. Klubbens egna styrkor och svagheter, På mer detaljerad nivå liksom hur man ser på tävlingarna, vilka banor och när, antal tävlingar, tävlingsformat och genomförande, utbyte med andra länder och serier, test och träningsmöjligheter, regelverket, nya klasser, heatindelning, information,  med mera, med mera. Att en sådan enkät också kan innehålla frågor som på ett eller annat sätt berör kostnader och ekonomi torde väl knappast bara vara av ondo?

För snart ett år sedan lyckades klubben och dess medlemmar, tillsammans få SBF att delvis revidera sin syn på personlig säkerhetsutrustning: Det vill jag påstå inte hade hänt utan en öppen diskussion i klubben och med SBF.. Så visst kan klubben påverka även vissa av kostnaderna för de aktiva. Jag tror och hoppas att detta inte var en engångsföreteelse. Men det var nu inte ekonomifrågorna jag avsåg med mitt inlägg utan enkäten som verktyg för tätare medlemsdialog.

Mvh Bosse

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

allo

 :PJag tror att styrelsen som är vald av oss som också kan väljas bort av oss gör sitt bästa för att få till bra tävlingar få ekonomin att gå ihop och får tillräckligt med goda råd på våra tävlingar samt genom mail och personliga kontakter.
Det kan inte vara lätt att tillfredställa alla men dom gör ett bra jobb tycker jag.
Däremot tycker jag att vi har otroligt dålig respons från våra tekniker som aldrig svarar på frågor eller kommer med tips, vem jobbar dom för SBF eller oss förare?
Jag har på den korta tid jag varit med i klubben kunnat konstatera att missnöjet är stort med responsen från våra tekniker, titta bara på vårt forum.
Jag hoppas att mitt inlägg kanske kan skapa en debatt som så väl behövs.
Kom igen visa att ni finns
Bengt


Bo Lindman

Allo; Klart styrelsen gör vad man kan på det sätt man anser bäst för att tävlingar och ekonomi ska bli så bra som möjligt.
Lika självklart är det svårt för att inte säga omöjligt att göra alla medlemmar nöjda.
Kanske är det som du säger att styrelsen ändå får så mycket förslag och råd att de inte vill/orkar ta emot mera.
Frågan är ju bara om det som de mer aktiva och pådrivande för fram på tävlingar och i direkt dialog med styrelsens representanter verkligen är representativt för hur merparten vill ha det? Förhoppningsvis är det så, men hur kan man veta det om man inte ställer frågan?
Appropå våra tekniker, vad är skillanden mellan att jobba för "oss" och att jobbar för SBF menar du? Är det inte samma sak i en medlemsstyrd organisation?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

allo

Bosse
Du har så rätt i allt du skriver, allt utom slutet tror jag eller har jag fel.
Bra att du svarade det hade jag väntat, men vem mer?
Bengt

Ordförande

Nog tycker jag att styrelsen har en bra dialog med medlemmarna. Den bästa tycker jag att man får  genom att vi "rullar runt" och pratar med så många som möjligt under racehelgen. Men som sagt det är svårt att tillfredställa allas behov, men vi försöker så gott det går.

Vad vi från styrelsen ser som bäst,är fungerande "Klasspappor". Det visar sig med all tydlighet att med fungerande sådana,så blir också dialogen bäst med styrelsen. De beslut som tagits och förslag som är diskutarede i klassen är oftast väl genomtänkta och framför allt så är man överens.

Visst kan vi kan vi ta fram enkät typ den Danska. Personligen så tror jag dock att vi kan stryka minst 50% av frågorna.Detta pågrund av att vi har en så mycket bättre dialog i gång hela tiden, både uppåt och neråt än vad danskarna har.


Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Tommy J.

Nu har jag loggat in. Permanent inloggad funkar inte. Sedan kommer jag till ERROR. Varför då du som kan detta.
När ni ändå håller på undrar jag om Falkenbergs an. avg. om 3000SEK skall bli ännu en ny smyghöjning.
Tommy#41

Ordförande

Tommy
Den överenskomna startavgiften (Racesam) inklusive el, har varit 3000:- hela året. På vissa tävlinga typ vårt eget Velodromloppet har vi dock inte tagit hela avgiften.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.