Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bälte

Startat av Lars Bergström, 27 januari 2012, 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Bergström

Vad är det för krav vad gäller åldern för bälten 2012 om man ska köra nationellt?
Lars Bergström

Anders Jensen

Bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.
FIAs åldersgräns behöver inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
Dock skall bältena vara hela och rena så kolla särskilt vid "infästningshakarna".


//Anders
#34
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Lars Bergström

Lars Bergström

Lennart

Är det usel kvalitet på FIA godkända bälten? Vi använder bälterna ca: 1 timma varje tävling, 5 gånger om året.
Med tanke på hur mycket bälterna används i ett passagerarflygplan, det måste vara mycket bra kvalitet på de bälterna.
Eller lobbar tillverkarna hos FIA för att kunna kränga så mycket bälten som möjligt.

Lennart

Joakim Broström

Det var tänkvärt skrivet, från föregående talare! Tror också att det ligger lobbyister bakom detta.

Lars Bergström

Håller med om att bältena slits inte direkt ut, möjligen blir de smutsiga efter många år och lite användning.

Till min fråga: Har nu kollat på märkningen av mina bälten och hittar där följande:
- FIA D-111.T/98
- FIA D-108.T/98
- FIA B-112.T/98
- FIA D-109.T/98

Är dessa godkända 2012 nationellt?
Lars Bergström

Anders Jensen

#6
FIAs regler verkar väl närmast vara till för de professionella förarna.
Man kan snarast likna det vid någom form av arbetarskydd, typ arbetsplatshjälmar etc.
Tror säkert ett proffs byter ut både kläder och annat ett antal gånger under 5 år.

Att sedan vi stackars fattiga amatörer som endast kör på "klubbracingnivå" skall lyda under samma regler är ju en annan fråga.
Är man flitig deltagare i RHK serien används väl inte utrustningen mer än 25 tim under 5 år.
Vi fick ju faktiskt SBF att lyssna så i Sverige slipper vi ju 5-års regeln.

Till din fråga:
Märkningen du hittat är homologeringsnummer.

- FIA D-108.T/98 tillhör std 8853/98
- FIA D-109.T/98 tillhör std 8853/98
- FIA D-111.T/98 tillhör std 8853/98
- FIA B-112.T/98 tillhör std 8854/98

så,  JA, dina bälten är godkända
Jag antar att det är Willans du har..



//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Lars Bergström

Tack Anders,

JA, det är bälte från Willans. Bra, en sak mindre att köpa  ;D
Lars Bergström

H.sandblom

Mina bälten gick ut 2011 jag behöver alltså inte köpa nya till årets säsong ?

Henrik H

Inte om dom är felfria och du bara skall köra nationella tävlingar i Sverige.
Funkade för mig ifjol även om jag inte sett det nedskrivet någonstans så jag ser det fortfarande lite som en chansning.

Har ngn en länk till var detta står?




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

weiter

Är det inte rätt löjligt att tro att bälten i racerbilar blir utslitna???? Hur gamla de än blir så tål de mycket mer än vad kroppen tål.
Mvh/Anders

Eva-Lisa

Inte så svårt :
Titta i SBF gällande Tekniska regler på hemsidan, men se till att allt är helt, rent och infästningarna i karossen är korrekta
Kör hårt!
racesmile
kopierat från hemsidan:
TR 5.6 Bilbälten
TR 5.6.1 Typer
Bil skall vara försedd med 4- eller 6 punktsbälte.
4-punktsbälte: Bälte med två axelband och ett midjeband. Antal fästpunkter ska vara två för
midjeband och två för axelbanden.
6-punktsbälte: Bälte med två axelband, ett midjeband och två för benen. Antal fästpunkter ska vara
två för midjeband, två för axelband och två för banden över benen.
Dessa bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.
Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
/ Eva-Lisa

Eva-Lisa

Bältena blir nog inte slitna när du har dom på dej men att slita av och på. Vissa har det trångt i bilen, slarv vid mekande, smuts, olja , solljus sliter. Fransiga kanter är INTE godkänt.  Så välskötta bälten håller säkert länge.  flag
/ Eva-Lisa