Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - T.Rådmyr

#1
Teknik / Appendix K 2025
01 november 2024, 14:39
Appendix K 2025 !!!, Glädjande nyhet !
Då har FIA till slut kommit med en uppgradering av Historic Motorsport och tiden flyttas fram 10 år, bilar äldre än 25 år tillåts och de är ju verkligen Historiska bilar då utvecklingen går snabbt fram och tävlingsbilar blir ofta gamla redan efter ett år då nya uppgraderingar och innovationer kommer fram. Se bara på våra vanliga vägar hur många bilar före 2000 används där dagligen förutom hobby bilarna.

Om ni orkar läsa igenom vad jag tänker kommer nog många tycka att jag talar i eget intresse då jag skriver ner mina tankar, och JA visst gör jag det men det kanske finns ett och annat som även kan vara bra för flera.
Eftersom jag kör i Formula Slicks handlar det mesta om det men berör säkert flera klasser, och en stor uppgift är väl att få klasserna att växa istället för att gå kräftgång bakåt och då föryngra med möjliga nya yngre förare. Görs inte detta kommer tyvärr antalet minska naturligt då alla blir äldre undan för undan, så frågan är hur detta ska ske. Jag är själv återfalls förare sedan 5 år efter att tävlat i Formel Ford mellan 88-97, under dessa 5 år jag kört har det tillkommit 1 förare som kör kontinuerligt samt några som sporadiskt kör en eller annan tävling i Formula Slicks men tyvärr har det droppat av fler och S2000 samt FF2000 bilarna har helt försvunnit. Det finns även deltagare från våra Nordiska grannar som dyker upp då och då men tyvärr mer sällan senaste tiden, så deltagarantalet har minskat dramatiskt i snitt framför allt sista  året. Dessutom är våra bilar gamla och det uppstår problem under tävlingshelgerna som gör att bilar på banan bli väldigt få med påföljd att det blir tråkigt för både deltagare och publik, det blir även problem för arrangörer att få ekonomin att gå ihop då allt blir dyrare och färre deltagare att fördela avgifterna på.

Jag har några punkter nedan som jag ser positivt på med den nya FIA 2025 Appendix K.

1, Bilar mellan 1991-2000 kommer attrahera de som var och tittade på tävlingar under denna era och idag är säg mellan 35-55 år och ska vara de som fyller på i framtiden, jag tror inte de kommer köpa äldre bilar även om det finns undantag. Jag ser på mig jag själv hur jag tänker och jag kommer själv aldrig att börja köra och tävla med en Formel Junior eller 1000-1600 cc F3a även om jag uppskattar dessa bilar mycket och beundrar de som håller igång och kör dem för att vi ska kunna se dom på tävlingsbanorna. Jag har varit med i depåerna sedan jag var 3-4 månader gammal p.g.a. att min far tävlade men det är bilar under min period 90 talet som lockar och inte de som var under hans tid och ska yngre än mig själv börja köra behöver vi följa med i utvecklingen.

2, Det är viktigt att följa FIA:as regler, då de är internationella och förhoppningsvis kommer göra att vi kan åka ut och köra tävlingar utomlands om viljan finns då det säkert kommer anpassas även i andra länder framöver. Men det viktigaste är att deltagare från andra länder kan komma hit och framför allt om de inte genomför det snabbt i deras så blir vi ett starkt alternativ att få använda sina lite nyare bilar här och då se att det är billigt att tävla i Sverige.

3, Det blir ju som vanligt uppdelat i grupper och F3 som jag kör blir, F3/4 74-84, F3/5 85-96 F3/6 97-2000. Så de äldre bilarna blir ju inte värdelösa om någon tror det då prisutdelningen blir delad, tyvärr har det inte fungerat så bra ut det behöver bli mycket mycket bättre att det förklaras av speaker under racet varför det skiljer i fart mellan bilar och inte bara är förarna som är olika skickliga. Dessutom är det viktigt att bilar i olika årsgrupper skiljs åt under prisutdelning och inte som nu ofta slås ihop i en klump och dessutom de olika klasserna tillsammans.

Nu till vad mitt personliga egenintresse i att nyare bilar tillåts, jag är 1,87 lång med långa armar och ben så jag har väldigt svårt att få plats i en F3a. Den bilen jag kör en 90a Reynard kan jag köra men är väldigt handikappad av utrymmet när det gäller att göra snabba rattrörelser och korrigera i regn eller när man kör på gränsen som man får den extra kicken av istället för att bara rulla runt. En Ralt är ännu sämre med utrymme och en Dallara fram till 98a är omöjlig, men 99 kom nya större regler för cockpit och  helt plötslig sitter man som en Kung jämförelsevis. Visst jag kan byta klass men det är F3 jag vill köra!, och om någon tror att jag ekonomiskt vinner på att det blir år 2000 så stämmer det dåligt då jag har 3 st. F3or i garaget och 3 st. Sport 2000 som alla är äldre än 1990. Men det viktigaste som jag vill ska hända är att det blir fler deltagare så det blir roligt på banan igen och lite lagom hårda fajter mellan förare och bilar.

Fyll gärna på med åsikter hur vi kan förbättra förutsättningarna framöver, jag kanske har helt fel i mina tankar ?. Samt det finns säkert mycket mer att ta upp men jag vill inte bli för långrandig då det redan är mycket text.  Hälsningar/Thomas Rådmyr
#2
Generell diskussion / SV: Förseningsavgift
28 augusti 2023, 11:53
Jag blev väldigt irriterad när jag skulle lösa ut anmälningen på Anderstorp och fick en extra avgift på 500 kr., jag anmälde mig innan inbjudan kommit ut för att försöka få fler att anmäla sig tidigare och kanske locka någon extra deltagare att anmäla sig till tävlingen om startfältet såg ut att bli okej, som arrangören dessutom skulle tjäna på. Jag lovar att det kommer jag aldrig göra igen, jag medger att jag skulle läst inbjudan bättre och inte bara skummat igenom den men på grund av vädret som jag är beroende av inom arbetet har tiden inte räckt och minnet av att jag tidigare betalat på plats (kanske under pandemin) lurade mig också. Ifjol anmälde jag mig till kvällsträningen på torsdag och betalade in avgiften i förtid, sedan kom ju ett erbjudande om rabatt på träningen men någon återbetalning som utlovades kom inte, samma sak även i år och det ska bli intressant och se om någon återbetalning kommer i år. Det handlar inte om pengarna i sig utan om att det är väldigt irriterande att inte få något för dem och att man drabbas när man försöker hjälpa till och vara i god tid med anmälningarna, jag vet om flera som drabbats av detta och det är ingen positiv upplevelse.
#3
Övrigt köp & sälj / Hans skydd
18 juni 2021, 14:03
Hans Stand 21 proffsskydd säljes, 30 grader vinkel för sportvagnar och formelbilar. Har med till Gelleråsen i helgen. 0705-905064 Thomas Rådmyr
#4
Hej Patrik, blir det någon fredagsträning på Velodromloppet eller en komprimerad helg, ska ta vaccin spruta torsdag kväll.
#5
Du har väl gott samarbete med Greta Patrik, annars ligger du risigt till   ;)
#6
Bara det inte blir som förra året att det regnar bort och de stryker våran test, sedan ändrade de sig och några få hann ut några varv. :-(
#7
Formel / SV: dæk i formel 3
04 oktober 2020, 14:18
Hej allihop i Formel Slicks,
Ser väl inte däcken som något problem alls egentligen, så länge det är så få bilar i klassen och F2, F3:or, Formel Opel, Formel Ford 2000 dessutom har gemensam prisutdelning så tror inte jag att däckmärket har någon större betydelse. Prestandan på bilarna har nog mer med skicket, årsmodeller samt inte minst kapaciteten på oss förare att göra än vilket däckmärke vi använder, jag själv köpte Dunlop i somras då jag fick bäst pris av dem annars hade det nog varit enklast att fortsätta med Michelin som bilen rullat på hela tiden innan. Kommer vi upp i 12-14 bilar på gridden och Racen börjar bli tajta kan vi väl diskutera diverse regler som eventuellt ska tillämpas under en övergångsperiod, annars bör vi nog se mellan fingrarna och tillåta det mesta för att få mer intresserade och inte skrämma iväg någon. Det har ju varit meningen att det ska komma ut fler bilar men tyvärr verkar det inte vara någon rusning, så vi får inte skrämma dem utan försöka locka ut dem om inte det är för stora avvikelser och bastarder som dyker upp  ;). De som tänkt åka utomlands får väl köra på det som krävs i respektive serie, jag tror inte de kommer ha några problem att hävda sig i Sverige för konkurensen  kommer nog vara betydligt större dit de åker än här på hemmaplan. Men det är bara mina personliga tankar jag skrivit ner här. //Thomas R
#8
Tävlingar / SV: Tävlingar 2020
20 juli 2020, 07:59
 ;)
#9
Tävlingar / SV: Tävlingar 2020
19 juli 2020, 16:33
Okej, är fredagen redan uthyrd ?
#10
Gå in på Tävlingar 2020 och klicka på länken till SSK så står info och antal anmälda.
#11
Många avvaktar nog på om beslut på om det ska köras eller att de själva eventuellt kommer drabbas av Corona, men som du skriver så går det ju avanmäla sig så det kommer nog in fler anmälningar efter denna tråd. Jag själv ska se till att anmäla mig snarast.  :)
#12
Formel / Ny serie i GB
27 november 2019, 20:01
Det planeras en ny serie i GB framöver med start av provrace nästa år.
https://hscc.org.uk/hscc-unveils-1980s-single-seater-category/
#13
Formel / SV: dæk i formel 3
05 november 2019, 10:36
Vad jag har förstått är det ingen upphandling och bestämmelse i den Svenska serien utan deltagarna kör på det de har tillhands, sedan köper väl de flesta Avon när det är dags för nya men det är väl ingen som ifrågasatt vad man kör på eller protesterat.
#14
Delar Köpes / SV: Bakvinge Ralt
01 december 2018, 21:19
Har du de övre vingplanen dessutom till salu ?, jag är väldigt intresserad i så fall  : racesmile
#15
Delar Köpes / SV: Bakvinge Ralt
03 juli 2018, 08:25
Okej, tackar för tipset !
/Thomas