Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HANS-regel

Startat av ThomasMarklund, 14 oktober 2012, 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Har också kikat på att skaffa Hybridsystemet, känns betydligt mer genomtänkt än HANS-skyddet ur flera aspekter.
Speciellt när man har flera olika bilar med helt skilda förutsättningar och sittpositioner.
Om JP med sin fackkunskap kunde tänka sig att också delge, eller peka på vart vi tar till oss informationen hur vi bör ha våra bältesinsfästningar för maximalt skydd och funktion, så slipper vi kanske kapa och svetsa allt för mycket i våra gamla klenoder, inför de kommande kraven på ökad säkerhet.
(FIA:s App-K gissar jag är alltför trubbig vägledning i det avseendet?)
En fundering som jag i sammmanhang snuddat vid tidigare är hur man gör med historiska bilar med monocoque i aluminium eller carbonfiber, när en bältesinfästning inte har optimal position för HNRS? Är ju inte lika enkelt att modifiera som på en rörramsbil eller standardbil med bur.

Och beträffande kostnadsaspekten, visst börjar det dra iväg en hel del runt historisk racing. Personligen är jag dock mer motiverad att lägga dessa pengar på personlig säkerhet (om det är smidigt, bra och långsiktigt) än skenande administrativa kostnader och förtida utbyte av felfri utrustning enligt FIA verklighetsfrånvända syn på dessa områden. Säkerhetskraven gäller ju all racing, inte bara historiskt. Så andra clubrace tillför ju inget i det fallet. Om tävlandet inte känns viktigt så, visst funkar trackdays om man vill hålla kostnaderna nere. Ont om sådant för de med formelbilar dock...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Patrik Åström

HANS + hjälm behöver inte kosta 10-15.000. Gick in lite snabbt på Dalhems och där kostar ett paket med HANS 20 + öppen hjälp mellan 5.990 (Jet) och 7.895 (Peltor).
En föredetting!

JP

Hjälm torde väl de flesta ha redan, så då återstår "bara" ett bra FHR/HNRS-skydd. De billigaste gamla HANS-skydden får man loss för 3000 kronor om man letar, de nya och i mitt tycke betydligt bättre Hybrid-skydden kostar 6000 kronor.
Att åka Club-möten eller privata arrangemang minskar inte risken att skada sig, snarare tvärt om... Men man kan säker spara lite pengar på kort sikt.


Citat från: weiter skrivet 05 november 2012, 11:20
HANS/Hybrid och ny hjälm innebär 10.000 - 15.000:- inför nästa säsong. Det börjar bli väldigt dyrt att åka i RHK:s arrangemang. Bättre och billigare att bara åka typ clubmeetings och privata arrangemang.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Bo Lindman

Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

ThomasMarklund

En fråga som dök upp under lunchen var om man får köra med integralhjälm i en täck bil?
Jag kör F3 samt Ford Falcon.


L-G Sjöberg

Citat från: ThomasMarklund skrivet 05 november 2012, 13:31
En fråga som dök upp under lunchen var om man får köra med integralhjälm i en täck bil?
Jag kör F3 samt Ford Falcon.
Jag har inte kollat senaste utgåvan av SBF:s bestämmelser, men åtminstone tidigare var det så att man fick åka standard med intergralhjälm om man hade internationell licens.  Logiken är väl att det är tillåtet internationellt.

HasseRoth

Har inte börjat titta på hans utrustning, kanske någon som har tips på vad som är mest prisvärt till formel, min hjälm är redan förberedd.
#44 Hans Roth

Eva-Lisa

Ja det är som L-G säger att med internationell licens internationella regler och då är integralhjälm ok. MEN då måste den vara på FIAs lista och dom internationella kraven på vikt gäller och även kläderna FIA 8856-2000 vilket dom ändå måste även nationellt fom 1/1 2013.

Hjälm med Hans-clips fungerar även med det sk hybridskyddet , numera är gängan samma i alla hjälmar (M6, av nåt slag).
/ Eva-Lisa

Eva-Lisa

Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)

Cigarr i integralen?
/ Eva-Lisa

Pelle Svensson

#24
Som jag förstår det så kommer regeln om HANS-Hybrid system att gälla alla av SBF,s subventionerade tävlings och träningstillfällen, alltså även för t.ex. BMW clubens möten.
Kan väl bara tillägga att jag personligen aldrig mera kommer att sätta mej i en tävlingsbil utan något av dessa skydd. Detta efter smällen i Karlskoga då jag träffades av ett komplett bakhjul med bihängande annat diverse skrot i bakhuvudet, tro inte att jag skrivit dessa rader utan HANS skydd. Jag var inte ens stel i nacken dagen efter. Smällen var så kraftig att min fina kolfiberhjälm från Stand 21 (28.000:-) sprack.

Per H.

Pelle!

Läste jag rätt???  Skulle SBF SUBVENTIONERA tävlingar och träningar?? Det har jag i alla fall inte upplevt. Jag har bara hört att dom tar betalt, ja kanske då med viss rätta.

MVH
Per H.

Per H.

Hej Pelle!

Vid närmare eftertanke: Du menar förstås SANKTIONERA, väl?

MVH
Per H.

JP

Det kanske är så att många har de för Sverige unika sk Bilsporthjälmarna som inte är lämpliga för FHR-skydd. Men om man har en SNELL SA 2005 eller 2010 hjälm får man faktiskt montera fästen själv. Man följer bara borrinstruktioner, gör två 6mm hål, lägger mutterbricka innanför och fäste på utsidan å drar åt...sen är det klart.

Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

JP

Om du vill ha billigt finns det ett företag nere i Spanien som kränger HANS-skydd för 2200 + moms.
Personligen skulle jag absolut satsa på ett skydd som klarar sido och offset-krascher om jag körde formelbil. Ett HANS tar bara front-smällen...

Citat från: HasseRoth skrivet 05 november 2012, 14:23
Har inte börjat titta på hans utrustning, kanske någon som har tips på vad som är mest prisvärt till formel, min hjälm är redan förberedd.
#44 Hans Roth
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

JP

Dagens formulering (från jan 2012) i FIA:s dokumentation, är att om man vill använda Integralhjälm måste man passera ett test innan det blir godkänt i bilar med tak. Testet innebär att personen skall sitta fullt påklädd med all säkerhetsutrustning inkl hjälm och FHR (HANS) i sitt fordon, med dom förutsättningarna skall räddningspersonalen (3 pers) kunna lyfta hjälmen av huvudet utan att nacken tar skada... Om det går får den personen i den bilen med den stolen åka med integralhjälm.
Som ni förstår är det ingen som gör dessa tester utan allt är helt subjektivt...

Också bra att veta, när man åker med FHR (HANS) gäller 1800g som maxvikt på hjälm.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com