Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HANS-regel

Startat av ThomasMarklund, 14 oktober 2012, 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ThomasMarklund

Hej på er.

En kommande HANS-regel verkar vara på gång om jag förstår det hela rätt.
Vart kan jag läsa om det?

I och med att jag kör både formel och vanlig bil så innebär det att jag måste skaffa två olika HANS-skydd. Vinkeln på stolen ställer till det.

Det kommer en ny variant, se länk, som tydligen kan lösa det, men frågan är om den är godkänd? Någon som vet?

http://www.forsman-motor.se/nackskydd-hnrs-hybrid-fia/4251-0



Med vänlig hälsning,
Thomas Marklund

Jason

Hybrid-skyddet är FIA-godkänd.
Efter vad jag förstått så kommer Hyprid Pro bli godkänd, om det inte redan är det.
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/18F389831D096D85C1257A8B0038258F/$FILE/L36_Frontal_Head_Restraint.pdf
Och så även den billigare Hybrid Pro Rage.

Står själv där och ska välja skydd inför 2013. Skulle väldigt gärna få möjligheten att prova båda, HANS vs Hybrid.
Efter vad jag kommit fram till så har Hybrid-skydden avsevärt bättre värden vad det gäller kraftupptagning i sidled och snett framifrån, vilket talar för dem. Förutom att du slipper bry dig om olika stolsvinklar....

ThomasMarklund

 :)

Toppen!

Då blir det till att prova ut ett Hybridsystem till nästa säsong.

Tack för svaret.

JP

Hybridskydden är definitivt ett skydd som fungerar bättre i RHK bilar än vad de gamla HANS-skydden gör. Ni kan läsa lite mer om skyddet på den här sidan. http://simpson-europe.com/index.php?route=product/product&path=65_66&product_id=100
(Sidan öppnas snart på svenska också)
Ett HANS är designat för front-krasch, det är inte byggt för offset eller sido-krasch, enda sättet att få ett HANS att fungera bra i era bilar är tillsammans med HANS-stolar med stora "öron" och då helst i kombination med sk HANS-bälten. Hybridskydden fungera med vanliga bälten och vanliga stolar utan dessa sk "öron"
Men det är inte bara ett skydd som behövs 2013, ni behöver också göra en allmän uppryckning när det gäller bältesvinklar och hur ni har monterat era bälten. Jag jobbar med personlig säkerhet i bilsport, å då de flesta av era bilar är byggda före HANS-skyddet uppfanns så har ni inte bältesgeometri som fungerar bra med dessa skydd.
Att skydden är bra råder det ingen tvekan om, men för att dom ska FUNGERA bra måste man ha alla komponenter rätt.

--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Jason

Ha! Jag hade nästa funderat på att be dig svara på frågan här JP men du dök upp i alla fall. Gott.
Visste inte om du hade koll på andra forum...
Men vad jag skulle vilja är att testa ett Hybrid på. Kan inte tänka att det känns sämre än ett HANS men i alla fall...
Tror att det lutar mot Hybrid ändå men...


JP

:-) Jag försöker ha koll på de flesta forum, det finns ju en hel del okunskap när det gäller personlig-säkerhet så om jag kan dela med mig av det jag lär mig i mitt jobb under alla resor runt världen är det bara bra.
Att testa ett Hybridskydd går alltid att ordna. Vi har dessutom som policy att om man gillar HANS bättre än Hybrid får man alltid lämna tillbaka Hybridskyddet, iofs har ingen någonsin gjort det, men det kan vara bra att veta.

Det skulle nog vara bra om RHK-förarna dessutom fick lite koll på hur man kan jobba fram rätt bältesvinklar för att få sina HANS/Hybrid-skydd att fungera på ett bra sätt.

Citat från: Jason skrivet 04 november 2012, 08:54
Ha! Jag hade nästa funderat på att be dig svara på frågan här JP men du dök upp i alla fall. Gott.
Visste inte om du hade koll på andra forum...
Men vad jag skulle vilja är att testa ett Hybrid på. Kan inte tänka att det känns sämre än ett HANS men i alla fall...
Tror att det lutar mot Hybrid ändå men...
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

weiter

Hej!

Är det krav på HANS eller Hybrid för nästa säsong även för standardbil?

Mvh/Anders

Pelle Svensson


Henrik H

Kravet är väl på HNRS? Head and Neck Restraint System

HANS är väl bara en variant?
http://www.stand21.com/products.r-2/hans-engineered-by-stand-21.r-9/




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

JP

När Hybriden klev in på FIA-marknaden döpte man om de sk HANS-skydden till FHR (Frontal Head Restraint) eftersom dom bara fungerar i en frontal-krasch. Hybriden klarar som sagt front, offset och sido-krasch så den tillhör egentligen en egen kategori.

Kravet är på FHR, dvs HANS-skydd från licenstillverkarna Stand 21 eller Schroth eller originalet från HANS själva. Hybriden klassas även in under FHR så den får man självklar också använda.

Citat från: Henrik H skrivet 04 november 2012, 21:13
Kravet är väl på HNRS? Head and Neck Restraint System

HANS är väl bara en variant?
http://www.stand21.com/products.r-2/hans-engineered-by-stand-21.r-9/
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Per H.

Hej!

Bra att få information om detta för oss amatörer och vad allt betyder (FIA älskar förkortningar på allt). HANS-skydd mm. har väl funnits ett bra tag i den övre eliten där kostnaderna inte är avgörande om man skall köra eller ej. Hybridskyddet är kanske en nyhet för många, och en välkommen sådan, eftersom det inte kräver nya bälten och stolar. Det känns ändå som att vi är i början av en utveckling då hybridskyddet presenterats på hemsidan till ett pris av 11.500:- (14 okt.) och nu häromdagen till 560.oo€. Det ser i alla fall ut att vara samma produkt.
Då är det, förutom skyddet, "bara" en ny hjälm som krävs, ja två om man kör öppen bil också, om det nu går att ha Hybrid på en Midget. I kamp mot alla andra "projekt" så blir det väl hushållskassan som får ta smällen.
MVH, Per H.

JP

Per, prisbilden på Hybrid-skydden kommer inte att förändras. Skyddet som kostade 11.500 för ett år sedan kostar det fortfarande. Det nya billiga i composit-material kostar 6000:- inkl moms och skall ligga på den nivån. Vi har ingen ambition att lägga prisbilden så låg som Stand21 gjorde för sina HANS-skydd, med sån prispolitik har ingen återförsäljare råd att bygga upp sin kunskap för att ge de råd som är så viktiga när det gäller personlig säkerhet.
:-)


Citat från: Per H. skrivet 05 november 2012, 00:48
Hej!

Bra att få information om detta för oss amatörer och vad allt betyder (FIA älskar förkortningar på allt). HANS-skydd mm. har väl funnits ett bra tag i den övre eliten där kostnaderna inte är avgörande om man skall köra eller ej. Hybridskyddet är kanske en nyhet för många, och en välkommen sådan, eftersom det inte kräver nya bälten och stolar. Det känns ändå som att vi är i början av en utveckling då hybridskyddet presenterats på hemsidan till ett pris av 11.500:- (14 okt.) och nu häromdagen till 560.oo€. Det ser i alla fall ut att vara samma produkt.
Då är det, förutom skyddet, "bara" en ny hjälm som krävs, ja två om man kör öppen bil också, om det nu går att ha Hybrid på en Midget. I kamp mot alla andra "projekt" så blir det väl hushållskassan som får ta smällen.
MVH, Per H.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

ThomasMarklund

Är den billiga i composit godkänd och vad skiljer dessa i säkerhet mellan varandra?

JP

Oavsett pris/modell är dom FIA 8858-2010 godkända.
Hybrid är modellen som kom först, den finns bara i kolfiber, går längre ned på ryggen och ger ett bra stöd i långa hopp och hårda nedslag för dom som åker Rallycross eller rally på toppnivå.
Hybrid Pro är den nya mindre och ännu lättare modellen i kolfiber, den finns även i komposit (Pro Rage) och är då lite tyngre. Dom har båda samma egenskaper när det gäller skydd.
Alla skydd i Hybridserien fungerar vid front, offset och sido-krasch, man behöver inte HANS-stol eller HANS-bälten, utan kan använda det man redan har i bilen.

Men som alltid skall man se över bältesgeometri och hur man "låst" sina bältesinfästningar.
Denna stillbildsfilm visar hur man INTE skall göra, samtliga bilar är Historiska och används i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=dSRuOGx6Dl0



Citat från: ThomasMarklund skrivet 05 november 2012, 07:57
Är den billiga i composit godkänd och vad skiljer dessa i säkerhet mellan varandra?
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

weiter

HANS/Hybrid och ny hjälm innebär 10.000 - 15.000:- inför nästa säsong. Det börjar bli väldigt dyrt att åka i RHK:s arrangemang. Bättre och billigare att bara åka typ clubmeetings och privata arrangemang.