Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

FF 1600 träff i Skövde 3-4 Feb -17

Startat av Henrik H, 22 december 2016, 17:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

viktor ljungdahl

För att förtydliga.
Lena ljungdahl har avgått som klass representant av ett fåtal anledningar varav en är just samarbetet mellan klass föräldrarna. Lena (mor) har gjort allt för att öka sammanhållningen i klassen och framförallt glädjen bland oss  på våra tävlingar men efter att ständigt klivas över av Henry och ej få till gång till den informationen han påstås ha "för han känner ju så många" så anser jag och Lena att vi inte längre lägger den tid och pengar de krävs för att ha en trevlig tid på banan.
Ett av citaten har t.ex lydigt "ja men lila gumman jag behöver ju inte berätta allt för dig"


Till annat .. jag har inte gjort mig hörd här på länge då jag anser att de snackas alldeles för mycket och speciellt från dem som inte ens står på banan.

Ff1600 må ha några problem  men de största är att bl.a. Ni som sitter här och t ex Henry med fler inte kommer på tävlingarna, slut snackat in i verkstand se till å starta era bilar å visa att ni faktiskt vill köra ... för klassen lever men inte på ett forum eller i mun på folk
27 olika bilar rörde sig på banorna i sommar .. så kör man mer en  bara en tävling så blir helt plötsligt startfältet ganska stort

kjell nordberg

Citat från: Reggazzoni skrivet 06 februari 2017, 16:55
Det verkar saknas någon med kunskap om hur ideella föreningar fungerar. Ring Kjell och be honom hålla en kurs ...
Tack för förtroendet, men det uppdraget avstår jag; om jag mot all förmodan skulle bli tillfrågad. Det senare syftar på att det fanns en motion till årsmötet 2016 vilken föreslog att SISU skulle ges uppdraget att erbjuda såväl styrelsen som medlemmarna kurs i föreningsteknik och föreningskunskap. Styrelsen avslog motionen vilket även medlemmarna gjorde.

Henrik H

Citat från: Reggazzoni skrivet 07 februari 2017, 09:33
Kommer "våran" FF-förening (om den nu finns) att vara delaktig även i den klassen, eller ska det vara något fristående?
//Stefan

Nej, det finns ingen förening och det har inte funnits någon förarförening. Det fanns en SBF ansluten klubb som hette Classic Formula den vände sig till alla klassiska formelbilar och skall inte förväxlas med hemsidan med liknande namn som bröderna Thim skapade.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

kjell nordberg

#18
Citat från: Henrik H skrivet 07 februari 2017, 13:34
... och skall inte förväxlas med hemsidan med liknande namn som bröderna Thim skapade.
Sidan Formula Ford Classic skapades från början av Magnus Ek som även tog fram logon. Domänadressen (formulafordclassic.se) torde rimligen någon av klassrepresentanterna förfoga över nu. 

Reggazzoni

Jag får be om ursäkt om mitt pladdrande här uppfattas som ett av Formel Fords största problem. Tyvärr har jag för närvarande inte de ekonomiska musklerna som krävs för att stå på banan, utan får nöja mig med att stå bredvid densamma.

Jag blir bara så nyfiken och upphetsad när det rör sig lite i FF-sammanhang att jag inte kan låta bli att lägga näsan i blöt. Dessutom tror jag att ett öppet flöde av information och diskussioner i god ton för verksamheten framåt, så därför försöker jag röra om lite extra.

Förlåt! Jag ska försöka lägga band på mig.

//Stefan
Team Vasebo Racing

Björn Otterberg

Tack Henry för att du ordnade träffen för formel Ford gänget. Att under lättsamma former få träffas så här mellan säsongerna är bra.
På fredagskvällen hann jag prata med fler RHK-tävlande och andra med FF-bilar om teknik och körning och annat intressant.
På lördagen var det en information/diskussion om bl.a. körning och uppförande på banan mm, se Dannes inlägg ovan.
En sak som diskuterades var nyare bilar 1991 - 1993, hastighetskillnader och risker.
Det kan vara intressant med lite historia: 
Jag har tävlat med min Merlyn  i 20 år.
1996 - 2006 hette heatet Formel Ny och där körde F2, F3 Formel Atlantic, FF2000 och FF1600 i samma heat.
2007 - 2010 åkte FF1600 och FV tillsammans.
Det fungerade bra trots att skillnad i hastighet och bilarnas uppförande var mycket större än inom FF1600 idag.
Sedan blev vi för många så FF1600 blev ett eget heat, ibland kompletterat med F3-1000cc och FV-dubbelförgasare.

Vi åkte hem och tyckte att vi hade haft en trevlig och informativ träff.
Dagen efter kollade jag detta forum.....men...vad är detta?      Gnäll gnäll och osakligheter!!
Sådant lockar inte nya racingintresserade till Formel Ford, inte stadgar och protokoll eller hemsida heller.
Jag började för att jag träffade trevliga, entusiastiska och hjälpsamma förare som gjorde bra reklam för sin sport,  och ... det finns fortfarande sådana

Tycker i alla fall
Björn Otterberg
Björn O

kjell nordberg

#21
Förändringsarbete kostar på – mänskligt och organisatoriskt!

Känner empati med de personer som upplever att de inte mår så bra efter det som följt i spåren av mötet i Skövde. Antingen det är rent allmänt eller mer specifikt. I stort sett alla av oss har råkat ut för något som fått oss att må dåligt. Få torde vara helt känslokalla och känslomässigt befriade.

När något sånt här händer, brukar det dock i stort sett alltid leda till något positivt. Såväl för enskilda personer som hela system. Efter att ha läst tråden ett flertal gånger, känns det som att det kommer bli så även denna gång.

Hoppas att alla hittar sin plats och tar sig tillbaka till banorna och depåerna, samt att nya kommer till. Var och en utifrån sina möjligheter och sitt intresse för historisk banracing.

Låt oss ta väl hand om oss själva och varandra!

kjell@fyrtiotalist.se  070-206 52 53
Anmäld till Kinnekulle Historic Meeting

Björn Otterberg

Mycket bra Danne,  http://formelford.info/  kommer jag att följa. Skickar inf. när jag hittar något.
Björn Otterberg
Björn O

Lars Runo Tillback

Om detta vore facebook skulle jag sätta "Tummen upp" :)

kjell nordberg

#24
Citat från: Danne.L skrivet 08 februari 2017, 14:07
Vem är det då som lägger locket på om inte styrelsen i RHK. Så fort det blir lite knepigare frågor sluter man sig samman och håller tyst. Dan Lindblom
Generellt är vi överens, Danne. Men inte i detta specifika fall. Det vore högst olyckligt och närmast diktaturfasoner om styrelsen klampade in i denna tråd och därmed direkt eller indirekt påverkade samtalet/diskussionen.

Finns det behov av att aktualisera deras engagemang är det bättre att du startar en ny tråd i ärendet och/eller aktualiserar frågan inför och vid kommande årsmöte som ligger inom räckhåll.

Henrik H

Citat från: Danne.L skrivet 08 februari 2017, 14:07

PS/
Jag har lagt ut en egen info sida om Formel Ford  http://formelford.info/   
Behöver bilder på en del förares bilar, mejla om ni har någon i datorn! Ni som "bara" kör utom Sverige kan väl höra av er med bild på bil och namn.

Dan Lindblom


Toppen!

Nu får vi hoppas att alla ser till att förse Dan med material så sidan blir levande.

/ Henrik




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders Jensen

Förlåt en oinvigd men vad är det egentliga "problemet"?

Utan att peka finger men att överföra något, i mina ögon, internt groll till RHKs styrelse verkar lite långsökt.
Verkar som FFF och övriga bystanders borde rannsaka sig själva. Vad kan JAG göra?
Hur mycket individuellt görs egentligen för att få en god miljö?
Det är oftast/alltid någon ANNAN som man anser skall gör jobbet, känns det igen?
Att man kallar till en träff i otvungen miljö, likt Henrys, verkar vara en god idé.

I tusencupen har vi naturligtvis även haft vår del av "överentusiastisk körning",
men när det gäller 1000cc cupen så har vi klassrepresentanter alltid haft fin kontakt med tävlande och tävlingsledning samt RHKs "styrelse".
Så fort något inträffar på banan så tas kontakt med tävlande och tävlingsledning etc för att reda ut ev oklarheter (enl regelbok).
Vi har även haft enskilda samtal med medtävlare om uppförandet på banan vilket har resulterat i bättre race.
Anser vi att extraordinära åtgärder behövs tar vi direkt kontakt med tävlingsledning och RHK.

När det gäller den sociala delen så har vi träffar och möten och inte alltid i samband med tävling/test.
Vi har haft våra "uppstartsmöten"(innan vi blev en förening) på olika platser som exempelvis privata museum, häftiga garage etc vilket har varit väldigt uppskattat, oftast utan protokoll.
Vårt senaste "riktiga årsmöte" som förening kan ni läsa om på RHKs hemsida. Cred till familjen Svanberg.

Jag känner mig stolt att, trots hårda ord från vissa enstaka kritiska medtävlare, ha medverkat till att stärka tusencupens värderingar (att värdera deltagandet före deltagaren) under mina drygt 9år, men nu har även tusencupen äntligen blivit en förening dessutom med en mycket kompetent styrelse. Cred till Anne-Grete som tog det första ordförandeskapet när igen annan ville.
Att vi nu äntligen är en förening och kan delegera uppgifter så är jag övertygad om att vi kan behålla det goda "GO" vi har i tusencupen i framtiden.


Så fråga inte vad FF kan göra för mig, fråga istället vad kan JAG göra för FF, så kommer det säkert att bli ett bättre "klimat" i FF.
Det funkar för tusencupen. Hoppas det gör det även för FF.


Med vänlig hälsning
Anders  :xmas



/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tysk

Hej därute.
Har arbetat med en blivande klasssponsor ett par månader.  De flesta bitarna har fallit på
plats. Men efter mötet i Skövde är vi överens om att avvakta.
Sven-Erik Tysk

Tysk

Har aldrig varit i kontakt med JH-teknik. 
Ämnar inte ta kontakt med detta företag.
Sven-Erik Tysk ( A Tysks pappa )

andersxx11

Angående :Informationen om vår uteblivna klassfrälsare i form ut av sponsring.
Och hur är det tänkt att denna information skall hjälpa klassen  : ???
Är det pengar vi saknar?
Av egen erfarenhet skall man i det längsta undvika kommersialisering av klasser. >:D