Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#1
Teknik / SV: Dags att fylla tanken
16 februari 2020, 21:11
När jag anno dazumal uppdaterade tanken i min Saab 96, använde jag Saab originalskum avsett för JA37. Litade inte på jänkarnas specar riktigt. Hoppas det är preskriberat nu. ;-)
#2
Tävlingar / SV: Bankett på Mantorp??
13 augusti 2019, 01:13
Av olika omständigheter vi haft svårt att påverka blev vi sent ute med inbjudan till jubileumsmiddagen.
Vi ber ödmjukt om ursäkt för det!
Hoppas den går ut till alla anmälda på mail också under tisdagen.
Men för säkerhets skull kopierar jag in den här också.

Jubileums-Middag Lördag den 24 augusti 19.00

I samband med Mantorp Classic Festival, nästa helg, anordnar vi en middag med anledning av Mantorp Parks 50 års jubileum. Förutom middag bjuds på intervjuer och återblickar från de första 50 åren.

Till middagen serveras
- Tunnskivad fläskfilé med smak av persilja och vitlök
- Krämig potatisgratäng
- Chicagosås
- Mixsallad
- Smör och bröd
- Ett glas vin alt starköl, alkoholfritt alternativ för de som önskar.
- Kaffe

Pris per kuvert 295 kr.

Platserna säljs via Tickster, fram till den 18 augusti.
https://secure.tickster.com/yeefhudlbzne8h8
Antalet är platser är begränsade.

Välkomna!
#3
Tävlingar / SV: Mantorp Classic
13 augusti 2019, 01:08
Du får trimma lill-fian lite till Reinhold, gick utmärkt även på Mulsanerakan utan mugghållare  8)
#4
Tack för ett bra och beskrivande inlägg kring de nationella klassernas betydelse i svensk bilsports historia!
Försökte tidigare under många år propagera för att dessa klasser skulle tas under den etablerade historiska motorsportens beskydd. Intresset var ganska svalt och på den tiden var det svårt att få in dessa klasser i FIA App-K, ett hinder som inte längre kvarstår och som nog var mer av ett argument än fakta även då, eftersom vi i Sverige körde standard/GT bilar post 66- och framåt i historiskt nationellt flera år innan FIA tog upp dessa kategorier internationellt. Var om jag förstått uppgifterna rätt så att RHK:s regelverk bildade skola för FIA här. Har alltid varit av åsikten att FIA:s roll är att värna de internationella klasserna och att den nationella förbunden ska värna de nationella klasserna. Självklart även när det kommer till historiskt. Att enbart fokusera på internationell bilsports historia riskerar ju att förvanska eller glömma bort den egna nationella bilsportens historia, oavsett det handlar om racing eller rally.
Ett argument mot nationella klasser numera brukar vara att det inte finns plats för flera heat. Men redan idag blandar vi ju och ger ganska brett i flera olika heat, så det kan ju inte vara ett reellt problem om några nationella ekipage tillkommer.
Nu har ju förvisso SSK sedan flera år tagit upp sin fina racinghistoria i SSK Classic, men av olika skäl så växer det inte till sig. Kanske är SSK fel forum för en historisk klass bland de moderna klasserna? Eller så var det ett misstag att släppa på den historiska efterlevnaden med modernt uppdaterade bilar i SSK Classic?
SSK standard (Goodrich & Vredestein Cup) skulle ju passa rätt bra ihop med Std/GT 66-71 och Castrol Cup faller ganska väl in i Std/GT 72-90.
Mot detta skulle kunna anföras att trots att nationella Formel 4 blev accepterat i historisk racing efter ett flertal turer, så har det inte kommit ut några bilar...
I skogen skulle ju som sagt standard A och standard B bli både historiskt korrekta och någorlunda kostnadseffektiva klasser. Jag skulle gärna damma av en gammal Std-B Saab V4 med nöje om det vore så...

Vet inte om klubben har någon aktiv framtidsgrupp numera (var en del av den förr om åren) men jag anser att frågeställningen är klart strategiskt intressant att värdera i RHK. Inte minst i perspektivet av att antalet licensierade och aktiva är i vikande, även om det enligt uppgift inte drabbat den historiska racingen ännu iaf...


#5
Gissa om jag tycker att det är lite seegt att Velodromloppet krockar med sonens studentexamen....  :P
Hoppas kunna komma upp en stund på söndagen i iaf.
#6
Tävlingar / SV: Mixade heat och prispall
13 november 2017, 20:27
Det viktiga är nog att det inte blir för utdraget för publiken, de gånger vi har någon....
När vi kör för tomma läktare och mest för oss själva är det väl bara ljudrestriktionerna efter ett visst klockslag som begränsar oss.
En annan aspekt jag märkt både som mediarepresentant/fotograf och som speaker är att ibland segar prisutdelningen till och drar ut på tiden då förare pratar av sig innan prisutdelningen, då någon ska arguemtnera med tävlingsledningen eller tekniker, eller bara inte insåg att det blev en pallplats till slut.
Effekten blir att prisutdelningen inte helt sällan sammanfaller med starten av nästa heat. Knappast optimalt och inte respektfullt vare sig mot de som står på prispallen, eller de som kör eller följer nästa heat.
Det man nog ska försöka undvika om man kör prisutdelning för flera heat efteråt, är att inte samla alla heaten till dagens slut. Klarar man av de man kan under dagens pauser, så kanske det handlar om 3-4 heat max. Då brukar merparten faktiskt stanna kvar. Men visst ligger det lite i det du säger Pelle.
Svårt att få detta så det blir bra för både publik och aktiva.

#7
Tävlingar / SV: Mixade heat och prispall
10 november 2017, 21:57
Om man inte har prisutdelning efter varje heat, utan under lunch och efter sista heat, så kan man ge mer tid för flera klasser i resp. heat. Ska jag vara ärlig så tror jag inte publiken tycker prisutdelning är den viktigaste upplevelsen för dem på läktaren. Men full respekt för att deltagarna har en annan uppfattning.
#8
Så gärna Stefan!
#9
Motala? Gisses vad långt att åka det blev nu då....
Tar ju nästa 40 minuter.... :-D
Välkömne te Oschrergötland :-)
#10
Grinig gammal Svensk??? Jag har väl inte köpt någon? ;D ::)
#11
Sålda!
#12
Om någon behöver har jag ett set nya Avon däck till FF1600.
Pris: 6500:-
Bo Lindman 070-595 83 99
#13
Tävlingar / SV: Rullande start
29 april 2017, 12:37
Med friliggande hjul ser jag en större anledning till rullande start. Har vid några tillfällen stått i speakertornet när formelbilar flugit över varandra och landat inverterat, har slutat lyckligt, men...
Sedan tyckte jag personligen att stående start var ett moment jag gärna villa ha med i racet när jag själv tävlade, även om alla åren i långdistansracing med rullande start lärde mig några små enkla knep som var till nytta när det var rullande start :-)
#14
Mycket bra initiativ och beslut!

#15
Forumet / Hemsidan / SV: Fair Race
09 mars 2017, 19:49
Instämmer med föregående talare, mycket bra att påminna oss om i de stundtals intensiva diskussionerna. racesmile