Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HJÄLM & HANS 2013

Startat av Tommy J., 16 november 2012, 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Per H.

Hej!

På danskarnas (HMS) hemsida har detta med HANS o.likn. som man antagligen avser införa 2014, tagits upp till debatt. På bara några dagar så har det  kommit in över 50 inlägg, och ca 3000 har läst. Där finns många synpunkter.
Man har också tagit upp om man måste ha HANS (eller Hybrid) för att få köra i Sverige. Vill minnas att vi får köra i Danmark och Norge, fastän våra stols- och bältesgodkännanden passerat 5-årsgränsen. Kanske någon som vet??
MVH
Per H.

JT-Racing

Läs det senaste från SBF
Tack vare Ola Strömberg och hans Facebook grupp RÄDDA SVENSK RALLYSPORTUNGDOM börjar SBF vakna, de har nu efter ett möte med Ola ändrat en del regler:
http://www.sbf.se/2013/03/26/undantag-gallande-hnrsfhr-och-5-arsregeln/

För HNRS/FHR gäller omgående:

Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en klubbmästerskapsserie).
RA-utskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet.

Ta nu tag i detta ock låt det vara frivilligt med Hans skydden, så att vi får många som är med och kör RHKs tävlinger i år !

Mvh
Tage

Bo Lindman

Det var ett beslut med många slamkrypare i tyvärr. Vad jag förstått från olika håll så är det flera länder ute i Europa som inte kräver HNRS för historiska bilar.
Bland annat av skälet att vissa biltyper tvingas till ombyggnader som går stick i stäv med bevarandet av bilarna i sitt korrekta utförande

Såg också att "5-årsregeln" nu hade en annan skrivning, än när undantaget för först presenterades. 

Citat:
"Nationellt undantag stolar och bälten som gäller omgående:
Racing: Nationellt undantag på 5-årsregeln för stolar och bälten vid lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en ren klubbmästerskapsserie).
Dock gäller att stolen / bälten skall finnas med på listan i TR 5.6.1 och 5.16.

Rally: Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande stolar och bälten för klass AppK, GrE, VOC, GrH, Nationell Special samt överåriga GrA/N.
Dock gäller att stolen / bälten skall finnas med på listan i  TR 5.6.1 och 5.16"
Slut citat.

Jag kan inte tolka på det på något annat sätt att undantaget från FIA:s femårsregel inte längre gäller för de som kör historisk racing enligt App-K i RHK Cupen.
Däremot om man tävlar i historiskt rally! Kan någon förklara varför man särskiljer detta??!!

Vägen att komma runt detta, likväl som möjligheterna att slippa den mekaniska nackspärren, är att RHK kräver klubbmedlemskap för deltagande i serien, inte bara för att få tillgodoräkna sig poängen som nu. Då¨är det ju ett renodlat klubbmästerskap. Räcker inte det, så man lägga ned RHK-cupen och köra alla tävlingar som lokal tävling. Klubben har ju sin hemvisst i Johanneshov. I Stockholmstrakten finns ingen bana, så våra lokala tävlingar måste ju ske där banorna finns.

Är det så SBF:s distrikt, utskott, kommittéer och förbundsstyrelse tänkt sig det hela???  Vore det inte bättre om man försökte tänka till och göra en seriös konsekvensanalys innan man fattar sina beslut? 
En intressant reflektion är att dessa instanser inte delar de aktivas uppfattning i frågan. Kan det bero på att de som av olika skäl valt en administrativ karriär
inom bilsporten inte själva (med enstaka undantag) är aktiva utövare och därför inte drabbas av dessa kostnadsökningar?

Finns all anledning för RHK att be SBF om förtydligande i detta och naturligtvis vara lika drivande som rallyfolket med Ola Strömberg i spetsen varit i frågan.
Det nu presenterade hastverk till justerade regler gör nog mer skada än nytta....


Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Det finns nu så många regelsoppor att spiken torde vara obefintlig! Det är hög tid att RHK får in en kompetent man eller kvinna i beslutsfattarnas finrum på SBF. Han/hon kan komma tillbaka till RHK´s medlemmar och klarlägga hur SBF tänkt, utvärderat och tagit ställning i för oss viktiga och kostsamma frågor innan även botten ryker i kok kärlet. Då kanske vi också kan köra Riks Mästerskap som rallyhistorikerna. Eller värderar SBF dem högre RHK mao ännu en annan typ av soppa!

Tommy Jagerwall

Rikard H

Kan någon från styrelsen återkomma snarast om vad som gäller för vår del då det SBF skrivit är lika klart och tydligt som diskvatten?

Rikard Hasselblad
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Rikard H

Jag har startat en dialog med Jörgen Ekwall, Crister Nystrand och Pär Karlsson på SBF om detta för att få klarhet i vad som gäller. Väntar just nu på svar från dem.
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Per H.

Hej!
För nästan på dagarna två år sedan hade vi den här debatten om "5-årsregeln", och snart därefter kom det nationella beslutet att godkänd stol/bälte kunde användas efter 5 år om skicket och funktionen var OK. Bara ett par hållpunkter/konstateranden: Vid aktivt åkande i RHK-Cupen skulle utrustningen under 5 år användas under ca 25 timmar!! Säkert är grejorna bättre än så, men FIA har väl för sina säkert dyrbara godkännanden lovat ett slags "pay back" till tillverkarna. Ett institut i Australien, AIMSS, gav Autoliv (!) i uppdrag att testa 10 år gamla FIA-godkända bälten angående funktion och åldring. Man konstaterade att "the test data stongly indicated that their validity could be extended from five to 10 years with no measurable decline in safety."

Jag fick den uppfattningen att "dispensen" gällde för lokaltävlingar, dvs. där tillstånden beviljades av distrikten. Men nu blandar man ju in att "dispensen" EJ gäller för serie/cup. Varför detta?? Så stod det i alla fall inte från början. Ett stort antal tävlingar på distriktsnivå körs ju just i serie/cupform. Vari ligger den ökade risken för en lokal tävling, bara den ingår i en serie?? Ursäkta, men jag kan inte se att det verkar särskilt genomtänkt. Och jag kan inte heller se en större risk för en RHK-Cupsåkare än för någon som kör App. K i skogen. Fast de har förstås någon som står upp och för deras talan.

Det bär mig emot att ta upp det , men nu är jag så arg och besviken (och sviken), så med tanke på den senaste tidens händelser borde SBF vara mer lyhörd och tillmötesgående mot dem som trots allt valt att tävla under SBF:s paraply, men man glömmer kanske snabbt och är snart tillbaka i gamla hjulspår igen; vi vet bäst, så bara rätta in er!

Mycket av FIA:s regler om säkerhet är främst fokuserade och anpassade till, inte minst ekonomiskt, rent elit och proffsåkande, ja bl.a. dom som inte förstår stallorder.

Hälsningar,
Per H.

Pelle Svensson

Styrelsen jobbar med att försöka få fram ett klarläggande om vad som gäller för våran del.

Jason

Detta var ju ett intressant bakslag. Om det nu är det...
Vänta otåligt på vidare besked i frågan.

Rikard H

Har precis fått svar från Crister Nystrand på SBF.

Citat: "Självklart gäller detta 5-årsregelundantag för klass AppK, oavsett om det är en Racing eller Rallybil som är homologerad i AppK.
Det kommer att publiceras ett förtydligande dokument om detta."

/Rikard

Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Jason


Anders Jensen

Undantag från 5-årsregeln har det ju varit klart med sedan ett bra tag.
Frågan är väl hur det blir med något undantag för HANS eller HNRS/FHR som det numera heter.

När det gäller rally är undantaget hur klart som helst:
Rally: HNRS/FHR är obligatorisk inom Rally, undantag gäller för klass GrE och GrN 0-1400cc.

Inte lika klart för racing:
Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling och/eller klubbliknande tävling.
Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en klubbmästerskapsserie
).
RA-utskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet.


Den sista meningen är också väldigt otydlig. HNRS/FHR krav vid prova på? vid träning? vid test?

Vi får hoppas på att förtydligandet från SBF även omfattar HNRS/FHR.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Rikard H

Undantaget från 5-årsregeln för stolar och bälten var klart fram till att SBF publicerade sin artikel 26/3 -13 där detta undantag helt plötsligt bara gällde rally och inte längre för racing enligt Appendix K...
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Anders Jensen

Det är nog "bara" en felskivning i artikeln, Rikard.
Det finns inget i något (publicerat) SBF-protokoll som stöder att 5-årsregeln skulle slutat gälla racing AppK.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

@Anders Jenssen

Ur förbundsstyrelsens protokoll "PROTOKOLL FS03/13"

§54 HNRS/FHR
Efter dialog med utskott och aktiva har Racing- och Rallyutskottet beslutat att göra förändringar i krav på HNRS/FHR samt 5-årsregeln för stolar och bälten som ett nationellt undantag. Det in-nebär också att det blir en differentierad ersättning vid skada. Förbundsstyrelsen fastställer un-dantag i enlighet med ovanstående utskotts förslag enligt nedan:
För HNRS/FHR som gäller omgående:
Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling eller klubb tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (om det inte är en klubb-mästerskapsserie). Racingutskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet.

Rally: HNRS/FHR är obligatorisk inom Rally, undantag gäller för klass GrE och GrN 0-1400cc.
Försäkringen uppdateras
Undantaget på HNRS/FHR i Racing och Rally innebär också en uppdatering licensförsäkringen där man tillför en självrisk samt en justering i invaliditetsersättningen.
Det är den tävlande som skall bevisa att denne har använt HNRS/FHR. SBF rekommenderar starkt att HNRS/FHR används inom all bilsport!

Nationellt undantag stolar och bälten som gäller omgående:
Racing: Nationellt undantag på 5-årsregeln för stolar och bälten vid lokaltävling eller klubblik-nande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (om det inte är en klubbmästerskapsserie).


Rally: Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande stolar och bälten för klass AppK, GrE, VOC, GrH, Nationell Special samt överåriga GrA/N. Dock skall normen uppfyllas enligt TR 5.6.1 och 5.16.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers