Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Perskarner

#1
Generell diskussion / Däck inför 2024
30 oktober 2023, 19:49
Har återigen börjat sondera däckfrågan inför nästa års säsong. Skrev till vår leverantör HP Tyres, som levererat däck några år till oss.
Ställde frågan om konkurrerande däck (Hoosier), och fick idag svar fr John Pearson, HP Tyres. Har översatt med Google translate, så ursäkta det grammatiska.

1.   Hoosier/Continental tillverkas endast i storlekar för att passa bilar med L-sektion, det finns ingen M-sektionsversion och det finns färre storlekar än Dunlops L-sektion. Alla brittiska arrangörer har beslutat att inte tillåta dem eftersom de inte vill ha konstgjord konkurrens baserad på däckprestanda, de har beslutat att hålla lika villkor med ett varumärke.
2.   Som du säger är den ena snabbare i vått än den andra?? Jag vet inte, men betyder det att ni alla behöver två uppsättningar om säg Dunlop var snabbare i torrt? Ingen med dessa bilar har råd med ett team som väntar på att byta hjul i monteringsområdet om det börjar regna.
3.   Pris.. de är dyrare än Dunlop-sortimentet (förmodligen kopplat till fraktkostnader från USA), med ca 15-20 euro, vi kommer inte att lagra dessa däck så det är inte ett däck vi kan leverera till dig tyvärr.

Jag håller f.n. på att se vilka priser vi kan åtnjuta denna gång. Förra gången fick vi -15% och ett bra fraktpris/däck. Återkommer med prisuppgifter och en lista för de som vill köra på detta samköp.
 
#2
Generell diskussion / Förseningsavgift
28 augusti 2023, 07:54
Då och då fallerar minnet och man betalar in anmälningsavgiften till tävlingar "för sent", vilket renderar en extra avgift på 500:-.
Räknar man på vilken årsränta det blir överstiger det 600 %, och sådana nivåer brukar kallas "ocker" !

I vår värld är det ju "attraktionerna" som får betala för sig, och det är väl som det är så länge som arrangörerna inte fömår en större publiktillströmning/intäkt, men denna förseningsavgift sticker i mina ögon, och jag vore glad att få reda på syftet med denna pålaga ? Vad ska den nytta till ? Vad ska den befrämja/stävja ?

Under pandemin fick vi i de flesta fall betala på plats vid ankomst, vilket i dagens digitaliserade värld fungerade utmärkt.

Jag är gärna med och betalar för att få vara med i denna fina gemenskap och få utöva en rolig hobby, men jag vill gärna förstå vad det är jag betalar för, och då menar jag "förseningsavgiften" !?

Tacksam för svar !
#3
Generell diskussion / Dunlop däck 2023
18 oktober 2022, 08:52
Återkommer angående gemensamt inköp av Dunlop-däck (Pre-66) inför nästa års säsong.
Har nu haft ett antal diskussioner och mail-växling med HP Tyres i UK, där vi under många år lagt våra order.
Jag frågade om det nya däck som ska vara FIA-godkänt, och fick ungefär följande svar (översatt och nerkortat):

Hoosier/Continental har tagit fram ett antal storlekar som Dunlop L, som presenterades på Nurburgring i Augusti. De har storlek 15", de övriga storlekarna är ännu inte tillgängliga. Prislistorna vi fått från dem indikerar att dessa blir väldigt dyra. Det minsta däcket blir ca 60£ dyrare än Dunlop, och det största ca 120£ dyrare. Troligen beroende på den dyra USDollarn. Däcken tillverkas av Hoosier i USA.

Så med detta verkar det väl klokt att fortsätta med Dunlop-däcken !

Han skriver vidare att tyvärr har vi sett avsevärda prisökningar till följd av höjda råmaterialpriser, energi och transportkostnader, och priserna har gått upp substansiellt under 2022. Efter lite diskussioner har vi dock kommit fram till att RHK för nästa inköp erhåller -15% (istället för -10% som tidigare), givetvis under förutsättning att vi får ihop en tillräckligt stor order, och han har vidare lovat att hjälpa till ytterligare med transportkostnaderna. Juste hantering från deras sida !

Så alla glada racingentusiaster, dags att fundera på däck till nästa säsong. Jag har redan fått in ett antal preliminära orders, men uppmanar nu alla att inkomma med de preliminära beställningar ni önskar göra. När detta väl är insamlat samlar jag ihop detta och förmedlaar till HP Tyres, och därefter skickar jag ut till var och en av er hur mycket det kommer att kosta. Detta innan vi skickar in en fast order.

Vi behöver agera ganska snabbt, så vi får 2022 års priser, och att leveransen kan ske senast januari 2023. Så skicka in era önskemål till: perskarner@hotmail.com
Ni får gärna snacka runt med era racing-kompisar så att ingen missar erbjudandet. Förra året kom det ett antal "eftersläntare", som vi lyckligvis kunde lösa, men bättre om vi samlas kring en stor order.

Har ni frågor får ni gärna ringa: 0727 412476   
#4
Generell diskussion / Transponder
04 oktober 2022, 16:19
Är det ngn som har en transponder att sälja ?

Isf intresserad ! 0727 412476
#5
På Falkenberg var vi ett gäng som diskuterade hur vi kan byta till Standard isf HiLo till våra Minis.
Ni som är intresserade av ett gemensamt inköp av dessa Standard fr UK skriver till mig; perskarner@hotmail.com
Jag har fått lite ytterligare info om produkten, och om jag får era mailadresser skickar jag runt detta, och slutligen gör vi en beställning! Det var ett stort intresse bland de som var där, och preliminärt ser det ut som vi kan beställa ett 15-tal satser.

Ange även mobilnummer!
#6
Generell diskussion / 2023 Däckbeställning
18 september 2022, 21:17
Under helgen på Falkenberg var det ett antal förare som frågade om jag även inför nästa års säsong skulle organisera ett centralt inköp av Dunlop-däcken.
Ja det var min tanke ! och jag kommer att återkomma här på forumet lite senare i höst, men för de som redan nu vill visa intresse för detta får gärna skicka mig ett mail till: perskarner@hotmail.com, så skickar jag ut lite ino om detta samordnade inköp, priser, etc. MBH Per
#7
Tävlingar / Knutstorp 2022 reportage
07 juli 2022, 19:34
Då jag läser läser Bengt-Åce´s referat från vår senaste tävling på Knutstorp känner jag ett starkt behov av att yttra mig.
I referatet står det att "På det fjärde varvet släppte Per Skårner ut olja i slutet av långa rakan. Det blev snorhalt och tre bilar for rakt ut i gruset". Det kanske är kutym att utse en syndabock i dessa referat, (jag har dock aldrig tidigare sett detta), och jag känner mig givetvis så.
Innan tävlingen bytte jag till  ny oljefilterhållare av modell "race", och samtidigt köpte jag splitter nya spunna oljeslangar från Minispares, UK, för att säkerställa att allt var av bästa kvalitet.
Nu är det just en av dessa slangar som var behäftad med ett fabrikationsfel, och metallen som skulle vara hårt pressad släppte, och oljan flödade.
En skarp reklamation och produkterna returnerade till UK, men tyvärr är skadan skedd. Ytterst beklagligt, och jag känner att jag behöver bemöta att bli "uthängd" på vårt forum !
#8
Generell diskussion / Dunlop R-däck till 2022
09 december 2021, 18:18
För information har jag plockat upp den stafett-pinne som Per Broberg förtjänstfullt sprungit med i många år. Pinnen innebär ansvar för ett samlat inköp av Dunlop Racingdäck (pre-66) för de som så önskar inför varje ny säsong.

Nu har jag varit i kontakt med "vår" leverantör i UK, som meddelar att fabriken planerar för en kraftigare höjning av däck under början av nästa år. Råmaterialpriser, energi, osv. osv. !

Han meddelade också att om vi kommer in med en indikation/preliminär beställning till slutet av innevarande år kan han i sin tur lägga en förhandsorder och åtnjuta 2021 års priser.

Så för er som önskar däck till nästa säsong kan ni höra av er till mig. antingen per tel 0727-412476, eller mail; perskarner@hotmail.com.
det blir ju en samlad leverans till lämpligt ställe i Sverige, och sedan hämtning eller utleverans till respektive därifrån.

MBH Per Skårner
#9
Bilar Säljes / Ford Mustang -65
05 april 2021, 17:56
Säljer min Mustang 65:a med annons på blocket. Så är någon hugad att köra amerikansk raggarbil i absolut Mint Condition (i alla avseende) gå in på Blocket

https://www.blocket.se/annons/blekinge/ford_mustang_ht_v8_1965/95004501?utm_campaign=ad-accepted&utm_medium=email&utm_source=transactional
#10
Snacka om sur eftersmak. Efter genomfört lopp på söndagen lyckades jag, trots en trilskande italienare, komma först i mål. Glädje. In i Park Fermé. Samling av folk. Ut ur bilen, fortfarande själaglad över segern. Detta förbyttes dock omgående av två självutnämnda observatörer/domare, varav den ene tokskällde ut mig efter noter, livligt ackompanjerad av 2-3 damer "som minsann hade sett vad som hade skett" , och den andre spydde galla över min körning och att jag borde diskas. Allt inför öppen ridå och med ett stort antal lyssnade åskådare. Båda "domare" är dessutom mina förarkollegor (vid detta tillfälle dock åskådare). Jätteförvirrad och framförallt förtvivlad. Vad hade jag gjort? Beger mig till den av "domarna" påstått förfördelade föraren och frågar om hans syn på händelsen över mållinjen. Han säger direkt att hans krasch in i muren vid målgång helt var hans fel. Storsint av nämnde förare, och kommer sedan genom sitt team, och verifierar till mig, efter att ha studerat sin on-board-camera-film, att hans krasch helt var självförvållad, och att jag inte hade någon som helst skuld i den uppkomna situationen. Mycket stor lättnad, och tacksamhet inför en otroligt juste och ärlig förarkollega. En berg-o-dal-bana känslomässigt. Allt orsakat av två personer med en oaptitlig besserwisser-attityd, som i framtiden noga borde överväga sina ord innan man fäller förödande omdömen och synpunkter på saker man absolut inte har att göra med. Det må vara hänt att det såg annorlunda ut från åskådarplats, men att torgföra det som sanningen vittnar endast om personernas dåliga omdöme. Inblandade parter borde vara rätt personer att bedöma situationen, inte personer på läktaren, långt ifrån händelsen. Jag mådde mentalt riktigt illa av denna oförtjänta behandling, och jag skulle rekommendera vederbörande herrar om en offentlig ursäkt för sitt oacceptabla sätt att hantera mig. Det återstår dock att se om man har kurage nog att erkänna sitt fatala övertramp och behandling av en förarkollega !?         
#11
Generell diskussion / Principfråga
10 juli 2015, 20:55
Jag har en fråga/or av principell art, och vore tacksam om någon i ledande ställning inom RHK kunde hjälpa mig att reda ut begreppen/frågorna !
Detta är definitivt ingen sakfråga (om än tagna ur verkliga livet) utan jag vill ha ett tydligt svar, utan "om" och "men".
Om man i parc ferme konstaterar att en bil väger 2 kg mindre än vad som stipuleras i bilens HTP, och en annan bil konstateras vara lägre än 10 cm. Vad händer? Blir någon diskvalificerad, eller skrivs det upp på "gula sidan" i HTP. Är något av fallen att anses som allvarligare än det andra? Alternativt; finns det "marginaler"' eller är det exakt som gäller ?
Tacksam för tydligt svar, så det inte finns några oklarheter !
#12
Generell diskussion / Dunlop R Däck
05 april 2015, 21:30
Liksom tidigare år är det alltid lite problematiskt att få tag på däck till klassen "upp till -65", dvs Dunlop R-däck.
Ett rykte sa att vi ev kunde köra på andra däck, och nu undrar jag om någon ansvarig inom RHK kan svara om det ligger någon sanning i detta rykte ?
#13
Generell diskussion / Gammal tävlingsbil
25 januari 2015, 18:52
Någon som känner igen bilen ? Skulle vara kul att veta historien bakom min #42, 1293 ccm ! Ser ut som den har varit engagerad som tävlingsbil redan på 70-talet ? av bilden och bilarna i bakgrunden att döma. Någon som vet vem som rattade bilen ? och övrig historia ! Reg.nummer på bilen är DFU293. All information mottages tacksamt !
#14
Bilar Säljes / Värsting till 1000-cupen
12 januari 2015, 11:32
Om någon vill förvärva en riktigt rolig, snabb, tillförlitlig, påkostad och välbyggd koja till 1000-cupen kan jag tänka mig att sälja en sådan.
Den är byggd med de bästa komponenter som marknaden erbjuder, så byggkostnaderna blev ganska höga, men det bidde till slut en bil av högsta kvalitet.
Nedplockad i varje beståndsdel, plåtar bytta, och nylackad för ca 10 månader sedan. I princip allt nytt. Original 970S-block.Hopplockad av den verklige Mini-experten.
Ring för detaljerad information och pris. 0727 412476
#16
Generell diskussion / Godwood 2015 Hotell
02 oktober 2014, 06:59
Jag har bokat ett dubbelrum i Chichester för nästa års Goodwood Revival, på ett hotell som heter Bulls Head, med incheckning fre 11/9 och utcheck 14/9, (3 nätter). Total kostnad 7.051:-. Glad som en speleman meddelade jag hustrun att vi ska till Goodwood nästa år, varvid hon uppfordrande frågade mig om jag verkligen lyckats glömma att vi var bjudna till bröllop den 12/9 !!!  :-\Av denna anledning, och den nästintill omöjliga uppgiften att hitta hotell i Chichester under denna helg erbjuder jag någon som är villig att "ta över" denna bokning. Till samma peng givetvis. Om inte, avbokar jag detta rum. Om intresse finns maila mig på perskarner@hotmail.com
#17
Bilar Säljes / Mini Cooper S x 2
17 september 2014, 13:36
Nu säljer jag ev mina två FIA-godkända kojor
http://www.blocket.se/vi/56160066.htm
#18
Generell diskussion / RHK dekaler
19 mars 2014, 17:38
Var, eller av vem, kan man köpa våra dekaler ?
#19
Tävlingar / Boende Falkenberg
20 augusti 2013, 20:52
Erbjudande till RHK under Falkenberg Classic-helgen enl nedan;

Priser vi kan erbjuda är på Grand Hotell:
Dubbelrum 1250:-/rum/natt för 2 personer inkl. frukostbuffé
Enkelrum 850:-/rum/natt inkl. frukostbuffé

Priser på Hwitan vårt annex.
Dubbelrum 895:-/rum/natt för 2 personer inkl. frukostbuffé hos oss på Grand
Enkelrum  750:-/rum/natt inkl. frukostbuffé hos oss på Grand

När de bokar får de uppge koden: Racinghistoriska Klubben

#20
Tävlingar / Boende Kinnekulle
23 juli 2012, 17:37
Vi får specialpris på Lundsbrunns kurort
0511-82090 , Klara
Ange RHK vid bokning
Pris: 800:-/dubbelrum inkl frukost